چیچن ایتزا در مکزیک | میراث مایا ها و یکی از عجایب هفتگانه جدید

7:00 - 28 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۹۸۳۴
به جز عجایب هفتگانه قدیم که شامل اهرام مصر و... می شده اند، عجایب هفتگانه جدیدی هم وجود دارد که چیچن ایتزا، این شهر و مجموعه باستانی کشور مکزیک هم یکی از آنها است.
چیچن ایتزابه گزارش گروه فضای مجازی ، به جز عجایب هفتگانه قدیم که شامل اهرام مصر و... می شده اند، عجایب هفتگانه جدیدی هم وجود دارد که چیچن ایتزا، این شهر و مجموعه باستانی کشور مکزیک هم یکی از آنها است.
این میراث بازمانده قوم مایاها، مربوط به دوران پیشاکلمبی است که در حقیقت توسط مردم مایا ساخته شده است. این مجموعه زیبا در زبان محلی به معنی «در کنار چاه ایتزا» است. قدمت این مجموعه به اواخر دوره کلاسیک در سال های بین 600 تا 900 میلادی تا پایان آن، و اوایل دوره پساکلاسیک وبین سال های 900 تا 1200 برمی گردد. چیچن ایتزا را باید یکی از شهرهای به جا مانده از میراث مایا است.


چیچن ایتزا در نزدیکی شبه جزیره یوتاکان قرار دارد و با توجه به سبک های مختلف معماری در این شهر به کار رفته که نشان از تنوع فرهنگی مردم آن بوده است. میراث مایا و مردم آن همواره پر از رمز و راز بوده است و عجیب نیست که در سال 2007، این مجموعه در لیست عجایب هفتگانه جدید قرار داده شده است. این مجموعه در حال حاضر، میراث جهانی یونسکو نیز هست و از طرف این سازمان جهانی هم محافظت می شود.


تاریخچه مایا ها در چیچن ایتزا
در حدود سال 1000 میلادی بوده که  قوم ایتزا با سایر قوم و قبیله های قدرتمند منطقه، اتحادی تشکیل می دهند که این اتحاد، باعث شکوفایی و ساخت بناهایی خاص و باشکوه در این منطقه می شود. این اتحاد در سال 1914 میلادی توسط مایاپان از بین می رود و چیچن ایتزا را تحت تصرف خود در می آورد. همین بد عهدی مایا ها کافی بود تا این مجموعه تبدیل به محلی متروکه شود و به مرور ابهت خود را نیز از دست بدهد. با این حال، این مجموعه به طور میانگین 1.4 میلیون نفر بازدیدکننده دارد و یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری مکزیک است! معبد کوکولکان یا ال کاستیلو، جزو مشهورترین بناهای تاریخی است که در چیچن ایتزا ساخت شده و به نوعی نماد آن نیز محسوب می شود. به نظر می رسد که این معبد در بین قرن های نهم و دهم ساخته شده باشد.
 
چیچن ایتزا 

چیچن ایتزا کجای مکزیک است و چه طور به آنجا برویم؟  

این میراث مایا و یکی از عجایب هفتگانه جدید در شبه جزیره یوتاکان قرار دارد. از آنجا که در یوتاکان فرودگاهی وجود ندارد، باید از نزدیک ترین شهر، یعنی کانکون یا کوزومل برای بازدید از این جا اقدام کنید. هزینه ثبت نام در تورهایی که با کشتی کروز به این منطقه می روند، حدود 450 پزو می شود. اتوبوس عمومی هم روش دیگری است که برای هر نفر 58 پزو است و حدود یک تا دو ساعت تا رسیدن به این عجایب هفتگانه جدید راه دارد. روش سوم هم اجاره خودروی شخصی است. برای این کار، باید مسیر کانکون به چیچن ایتزا که مسیر چشم نواز و همواری دارد را انتخاب کنید. هزینه این روش هم برای هر روز، 80 تا 100 دلار است.
 
 چیچن ایتزا

در چیچن ایتزا چه کارهایی نمی توان انجام داد و چه امکاناتی وجود دارد


این جا یکی از عجایب هفتگانه جدید است و حفاظت از آن، نیازمند رعایت قانون هایی توسط مسافرین و گردشگران است. همچنین امکانات و نمایش هایی برای گردشگران در نظر گرفته شده است که ساعت های مشخصی از شب برگزار می شود. برای بازدید از این میراث مایا، به نکات زیر دقت کنید:

1) امکان بالا رفتن از معبد ال کاستیلو وجود ندارد.

2) در تمام روزهای سال از بین ساعت 9 الی 17 عصر می توانید از این مکان بازدید کنید.

3) یک نمایش به نام نور و صدا هر شب از ساعت 19 در طول پاییز و زمستان و 20 درطول و بهار و تابستان در این مجموعه اجرا می شود.

4) برای ورود به چیچن ایتزا باید بلیط تهیه کنید که شامل نمایش نور و صدا هم می شود. این بلیط برای هر نفر، 111 پزو است.

5) برای ترجمه نمایش نور و صدا، هدفونی وجود دارد که هزینه آن 25 پزو است.

6) برای نگهداری از کیف و وسایلتان، می توانید آنها را به مراکز قرار گرفته در کنار در ورودی بسپارید.

7) چیچن ایتزا به سه بخش مختلف تقسیم می شود. چیچن قدیم در بخش جنوبی قرار دارد. بناهای قسمت شمالی هم با سبک تولتک ساخته شده اند و بخشی در مرکز قرار دارد که به نظر می رسد اولین بناهای این عجایب هفتگانه جدید هستند!

8) هنگام بازدید از این میراث مایا، حتماً کلاه آفتابگیر همراه داشته باشید. آفتاب در این فضای باز دارای سایه نیست و پوستتان را اذیت می کند.

9) بطری آب آشامیدنی را قبل از ورود به مجموعه تهیه کنید. تعدادی فروشنده بیرون از مجموعه وجود دارند که این منابع را در اختیار شما قرار می دهند.

10) در کنار در ورودی، به غیر از فروشگاه، یک موزه، اتاق های استراحت و غذاخوری هم دیده می شود.
 
 
منبع: همگردی

برچسب ها: عجایب هفتگانه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *